tirsdag, september 20, 2005

The Saga Continues

Ved retur til Bergen, laktoseoverdose og rosinhud opp til knærene som følge av overdreven fuktighet, lå det en hentelapp til posten og ventet. Jeg ventet en pakke, så jeg ante fred og ingen fare da jeg dro til Nesttun og registrerte at postkontoret ufortrødent delte ut brev og pakker fra fjern og nær, uberørt av syndefloden som hadde vasket over landet. (Forøvrig bør byrådet i liket med Bush ta selvkritikk for ikke å ha vært føre var og sprengt vekk et av fjellene rundt Bergen, som fører til varmluftsstigning og påfølgende nedbør. Fanafjellet hadde vel ingen savnet, bortsett fra en tre- fire selv-erklærte huldraer som står å lokker som faen oppå der, lokker og lurer folk opp på fjellet for å ri på en muggen skikkelse som i Arne Næss seniors' ungdom trolig var en kortvokst ponni, som uten stans tramper rundt i en sirkel av geitebæsj). Min sending var fra Shanghai. Jeg har forsåvidt aldri fått noe post fra hverken fjern eller nær, men det kan naturligvis ha noe med å gjøre at jeg ikke kjenner noen der. Pakken inneholdt en lapp hvor det med avisutklippede bokstaver stod; EAT ME!, og en pose Tomatsuppe med makaroni.

Kan det virkelig ha seg slik?

At suppen min har hele tiden har oppholdt seg i Shanghai, behjulpet av en slektning eller artsfrende med livstegn fra henholdsvis Bergen og Kroatia for å lure meg opp i stry, og kjøpe tid? Mens den selv har levd et slaraffenliv, omsvermet av kokte egg og pasta? Har den levd utsvevende i byen av de høye hus, i en syklus av uavbrutt sentralstimulering og letkledde ketsjupflasker, til den nådde en tilstand av eksistensiell forståelse av sin form, stoff og tilvirkning, og innså dens mening? Er det min suppe som har nådd suppenes ytterste erkjennelse? EAT ME! Meningen med det hele. Det som syntes å være en avsluttet sak har åpnet seg med nyvunnet tyngde og hittil uforutsette dimensjoner. Vi trenger å få fakta på bordet. Eller som man sier i Bergen, Faktafaen.

Og oppi det hele må vi spørre oss selv; har tomatsupper et sentralnervesystem? Hvor har disse tomatene vært ,og er de i det hele tatt trygge å spise?

1 kommentar:

mrtn sa...

Jamen du godeste, Kamberg. Du må fortelle meg denslags.